Podstránky fotografie

Fulltextové vyhledávání

Drobečková navigace

Úvod > Projekty > Active Citizenship in Modern Democracies: Two Specific Methodologies - EEA Grants 2022-202

Active Citizenship in Modern Democracies: Two Specific Methodologies - EEA Grants 2022-202



Datum konání:
1.8.2022
Fondy EHP

 

Název projektu: Active Citizenship in Modern Democracies: Two Specific Methodologies
Číslo projektu: EHP-CZ-ICP-4-004
Grantové schéma: Fondy EHP, řízeno Domem zahraniční spolupráce

Projektové období: 1. 8. 2022 - 31. 1. 2024


Partner projektu: Askim Videregaende Skole, Askim, Norsko

Projekt rozpracovává metodiku a příklady využití dvou konkrétních a aktuálních témat výchovy k demokracii a občanské angažovanosti - Evropského parlamentu mládeže a participativního rozpočtu. Obě témata jsou atraktivní pro aktivní mladé lidi, kteří jejich prostřednictvím mohou měnit okolí k lepšímu a prosazovat své občanské postoje. Cílem projektu je:

  1. Posílit znalosti o demokratických procesech.
  2. Rozvíjet občanskou angažovanost a aktivní občanství mezi studenty středních škol.
  3. Vytvořit moderní, inovativní, srozumitelnou, široce dostupnou a použitelnou metodiku pro výuku dvou inovativních témat občanské participace.
  4. Spolupracovat ve smíšených mezinárodních týmech.
  5. Argumentovat, diskutovat, vyjednávat s ohledem na kulturní a sociální rozmanitosti (téma Evropského parlamentu mládeže).
  6. Zasazovat se o zlepšení školního, městského či místního prostředí (téma participativního rozpočtu).

Ve školním roce 2022/2023 proběhla 2 učitelská setkání:

  • 24. – 28. 1. 2023, Askim, Norsko: Workshop, který detailně představil metodologii Evropského parlamentu mládeže, tématu, v němž partnerské škola z Norska dosáhla mnoha úspěchů na národní i mezinárodní úrovni. Kromě 5 norských a 3 českých učitelů se workshopu zúčastnili též 2 norští studenti, kteří svou školu úspěšně reprezentovali v celonárodní soutěži. Při workshopu jsme se naučili:
    • správně zvolit aktuální a poutavé téma ke zlepšení svého okolí a rozvoji občanské společnosti,
    • připravit odborné podklady,
    • organizovat práci v odborných komisích,
    • diskutovat o tématu ve skupinách, bránit svůj postoj i kriticky protiargumentovat,
    • vytvořit závěrečnou kompromisní rezoluci.
    • Ve volném čase jsme si prohlédli norské pobřeží a navštívili Oslo, kde jsme mimo jiné na velvyslanectví volili českého prezidenta.
  • 28. – 31. 5. 2023, Nový Jičín, Česko: Workshop, který detailně představil metodologii participativního rozpočtu, a to v podobě, v jaké je úspěšně používán v Novém Jičíně. Kromě 5 českých a 3 norských učitelů se workshopu zúčastnil i místostarosta Nového Jičína Ondřej Syrovátka, který tuto formu aktivního občanství vysvětlil, představil konkrétní úspěšné projekty a pozval nás na jejich prohlídku přímo do terénu. Při workshopu jsme se naučili:
    • najít podněty pro zlepšení života ve městě, zvolit vhodné umístění,
    • napsat projekt k participativnímu rozpočtu,
    • vytvořit vizualizace,
    • sestavit rozpočet,
    • oslovit a najít podporovatele projektu.
    • Ve volném čase jsme si prohlédli Štramberk a vypravili se na procházku okolím našeho města.

UčebniceZásadním projektovým výstupem je interaktivní on-line učebnice s jedinečnou a inovativní metodologii, která studenty a další zájemce provede detailně, krok po kroku oběma projektovými tématy. Učebnice je univerzálně použitelná při výuce demokracie a občanské angažovanosti na středních školách a je vytvořena v angličtině. Lze ji využívat výběrově (po kapitolách) i jako celek (pro půlroční nebo roční kurz). Je dostupná všem bez omezení.

Petr Zapletal, koordinátor projektu

Ve škole - Askim
Volba českého prezidenta v Oslu
Otužování v centru Osla
Ve škole - Mendelova střední škola
Knihobudka z participativního rozpočtu
Štramberk